Professorale Karrieremuster der Frühen Neuzeit Professorial Career Patterns of the Early Modern History
Entwicklung einer wissenschaftlichen Methode zur Forschung auf online verfügbaren und verteilten Forschungsdatenbanken der Universitätsgeschichte. Development of a scientific method for research on online available and distributed research databases of academic history

PartnerPartners

​Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur Leipzig (HTWK) University of Applied Science ForschungsgruppeResearch Group Agile Knowledge Engineering and Semantic Web

• Thomas Riechert
  • Edgard Marx

Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel (HAB)

• Ulrike Gleixner
  • Hartmut Beyer
  • Jennifer Blanke

Netzwerk deutscher ProfessorenkatalogeNetwork of german professors catalogs

• Catalogs Professorum Lipsiensium
  • Professorenkatalog Universität Helmstedt
  • Bamberger Professorinnen- und Professorenkatalog
  • Kieler Gelehrtenverzeichnis

Das Projekt ist gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Projektnummer: 317044652

The project is funded by Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Project-number: 317044652

ProjektzieleObjectives

Die Fragestellung nach Karrieremustern deutscher Professoren im 16. bis 18. Jahrhundert ist beispielhaft für die prosopographische Forschung, in welcher die Auswertung von gesammelten Informationen über Gruppen historischer Personen erfolgt. Dabei bezieht sich die Fragestellung auf eine Epoche, welche durch die Professorenkataloge der im Projekt kooperierenden Partner, den Catalogus Professorum Lipsiensium und den Helmstedter Professorenkatalog, abgedeckt ist. Innerhalb des geplanten Projektes soll eine Methode entwickelt werden, welche bekannte Forschungsmethoden aus den Geisteswissenschaften und der Informatik zusammenführt. Eine Vorarbeit stellt hier der Vorschlag für das Heloise Common Research Modell (HCRM) zur projektübergreifenden Forschung im Bereich der Universitätsgeschichte im Europäischen Netzwerk Heloise dar. Das HCRM, konzipiert als Schichtenarchitektur, erlaubt die unabhängige Forschung und Entwicklung auf den drei Abstraktionsebenen Repository Layer, Application Layer und Research Interface Layer. Im Rahmen des geplanten Forschungsvorhabens soll eine Methode auf dem HCRM entwickelt und durch die Beantwortung der Forschungsfrage evaluiert werden.

The Leipzig University of Applied Science (HTWK Leipzig) with the research group Agile Knowledge Engineering and Semantic Web (AKSW) and the Herzog August Library in Wolfenbüttel (HAB) run the research project, in cooperation with partners from the Working Group of German Professor catalogs and the European research network for academic history - Héloïse. The project uses independent online databases for research in the field of prosopography, which is the study and evaluation of collected information on groups of historical persons. This project focuses on German professors' career patterns during the 18th and 19th centuries. The proposed research employs databases that have previously been produced by both project partners, namely the Catalogus Professorum Lipsiensium and the Professorum Helmstadiensium. This proposed project will develop a new research method that combines well-known research methods from the humanities and computer science. In preliminary work AKSW proposed the Heloise Common Research Model (HCRM) for cross-project research in the field of university history, within the European research network Heloise. HCRM is conceived as a layered architecture, framing the research within the following abstract layers: the Repository Layer, the Application Layer and the Research Interface Layer. As part of the proposed research project a method will be developed based on HCRM and be evaluated by studying the research question.

• Workshop Digitale Prozesse und Informationssysteme im ForschungsdatenmanagementWorkshop Digital processes and information systems in research data management
    01.09.2017 - Thomas Riechert
  • Leipziger Projekt Kick-Off MeetingLeipzig Projekt Kick-Off Meeting
    12.04.2017 - Thomas Riechert