Professorale Karrieremuster der Frühen Neuzeit Early Modern Professorial Career Patterns
Entwicklung einer wissenschaftlichen Methode zur Forschung auf online verfügbaren und verteilten Forschungsdatenbanken der Universitätsgeschichte. Methodological research on online databases of academic history

PartnerPartners

​Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur Leipzig (HTWK) University of Applied Science ForschungsgruppeResearch Group Agile Knowledge Engineering and Semantic Web

• Thomas Riechert
  • Edgard Marx

Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel (HAB)

• Ulrike Gleixner
  • Hartmut Beyer
  • Jennifer Blanke

Netzwerk deutscher ProfessorenkatalogeNetwork of german professors catalogs

• Catalogus Professorum Lipsiensium
  • Professorenkatalog Universität Helmstedt
  • Bamberger Professorinnen- und Professorenkatalog
  • Kieler Gelehrtenverzeichnis

Das Projekt ist gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Projektnummer: 317044652

The project is funded by Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Project-number: 317044652

ProjektzieleObjectives

Die Fragestellung nach Karrieremustern deutscher Professoren im 16. bis 18. Jahrhundert ist beispielhaft für die prosopographische Forschung, in welcher die Auswertung von gesammelten Informationen über Gruppen historischer Personen erfolgt. Dabei bezieht sich die Fragestellung auf eine Epoche, welche durch die Professorenkataloge der im Projekt kooperierenden Partner, den Catalogus Professorum Lipsiensium und den Helmstedter Professorenkatalog, abgedeckt ist. Innerhalb des geplanten Projektes soll eine Methode entwickelt werden, welche bekannte Forschungsmethoden aus den Geisteswissenschaften und der Informatik zusammenführt. Eine Vorarbeit stellt hier der Vorschlag für das Heloise Common Research Modell (HCRM) zur projektübergreifenden Forschung im Bereich der Universitätsgeschichte im Europäischen Netzwerk Heloise dar. Das HCRM, konzipiert als Schichtenarchitektur, erlaubt die unabhängige Forschung und Entwicklung auf den drei Abstraktionsebenen Repository Layer, Application Layer und Research Interface Layer. Im Rahmen des geplanten Forschungsvorhabens soll eine Methode auf dem HCRM entwickelt und durch die Beantwortung der Forschungsfrage evaluiert werden.

The Leipzig University of Applied Science (HTWK Leipzig) with the research group Agile Knowledge Engineering and Semantic Web (AKSW) and the Herzog August Library in Wolfenbüttel (HAB) run the research project, in cooperation with partners from the Working Group of German Professor catalogs and the European research network for academic history - Héloïse. The project uses independent online databases for research in the field of prosopography, which is the study and evaluation of collected information on groups of historical persons. This project focuses on German professors' career patterns from 16th until 18th century. The proposed research employs databases that have previously been produced by both project partners, namely the Catalogus Professorum Lipsiensium and the Professorum Helmstadiensium. This proposed project will develop a new research method that combines well-known research methods from the humanities and computer science. In preliminary work AKSW proposed the Heloise Common Research Model (HCRM) for cross-project research in the field of university history, within the European research network Heloise. HCRM is conceived as a layered architecture, framing the research within the following abstract layers: the Repository Layer, the Application Layer and the Research Interface Layer. As part of the proposed research project a method will be developed based on HCRM and be evaluated by studying the research question.

Doktorandensymposium: Research on Online Databases in History (RODBH 2019), 4./5. April 2019Doctoral Symposium on Research on Online Databases in History (RODBH 2019), April 4th-5th 2019, Leipzig Deadline: 01.03.2019 (verlängert), Benachrichtigung über die Annahme: 06.03.2019Workshop Paper deadline: March, 1st 2019, Final notification to authors: March, 6th 2019
Veröffentlicht am Published: 05.12.2018 - Thomas Riechert

Präsentation auf dem EADH Workshop Data in Digital Humanities vom 7.-9.10.2018Presentation at EADH 2018: Data in Digital Humanities - 7 to 9 December 2018
Veröffentlicht am Published: 04.12.2018 - Jennifer Blanke

Werkstattgespräch, 22. November 2018, in Wolfenbüttel an der Herzog August BibliothekWorkshop discussion, 22nd November 2018, in Wolfenbüttel at the Herzog August Bibliothek Building a domain specific Research Ontology from external Databases of Academic History as part of On the way to semantic interoperabilty for historical data: The Data for History Consortium. Building a domain specific Research Ontology from external Databases of Academic History as part of On the way to semantic interoperabilty for historical data: The Data for History Consortium.
Veröffentlicht am Published: 22.11.2018 - Jennifer Blanke

VIIIth HELOISE ATELIER, 1.-3. Oktober 2018VIIIth HELOISE ATELIER, 1st to 3rd October 2018 In einer Präsentation zum Thema "Professorale Karrieremuster im Netz. Herausforderungen der digitalen Erforschung von Gelehrtenkarrieren in der Frühen Neuzeit" gewährte das Projekt PCP-on-Web Einblick in den Stand der Forschung und lud zur Diskussion ein.In a presentation on the topic "Professorial Career Patterns in the Web: Challenges of Digital Research in Early Modern Scholarly Careers" researchers of the PCP-on-Web project provided insights into the state of their research and invited for a detailed discussion.
Veröffentlicht am Published: 30.11.2018 - Jennifer Blanke

Präsentation auf dem Historikertag: Im Kern gespalten? Zur digitalen Erforschung von Gelehrtenkarrieren in der Frühen Neuzeit und deren gesellschaftliche RelevanzPresentation at German Historikertag: Im Kern gespalten? Zur digitalen Erforschung von Gelehrtenkarrieren in der Frühen Neuzeit und deren gesellschaftliche Relevanz Digitalisiertes Material ist in vielfältigen Datenformaten im Forschungsgebiet der Universitätsgeschichte verfügbar. Heloise - das europäische Netzwerk für digitale Universitätsgeschichte - diskutierte am Beispiel von "University funding and management", wie dieses Material in ihrer Verknüpfung der Öffentlichkeit und Forschung zugänglich gemacht werden kann. Digitized material is available in a variety of data formats in the research field of academic history. Heloise - the European network for digital academic history - discussed with the example of "University funding and management" how this material can be made accessible to the public and research community.
Veröffentlicht am Published: 28.09.2018 - Jennifer Blanke

Weitere Blogeinträge ...More Articles ...

PublikationenPublications

Collaborative Research on Academic History using Linked Open Data: A Proposal for the Heloise Common Research Model. CIAN-Revista de Historia de las Universidades, (19)02016.

Kollaborative Forschung über Linked Open Data Forschungsdatenbanken der Universitätsgeschichte - Implementierung des Heloise Common Research Model. Abstraktband der Jahreskonferenz des Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd) e. V. Bern 2017, 2017.

Triple Scoring Using a Hybrid Fact Validation Approach - The Catsear Triple Scorer at WSDM Cup 2017. WSDM Cup, co-located with the 10th ACM International Conference on Web Search and Data Mining, 2017.

KBox: Distributing Ready-to-query RDF Knowledge Graphs. Proceedings of ESWC Posters and Demos, 2017.

A Decentralized Architecture for SPARQL Query Processing and RDF Sharing: A Position Paper. Semantic Computing (ICSC), 2018 IEEE 12th International Conference on, 274--277, 2018.

Semantic Search User Interface Patterns: An Introduction. Human Computer Interaction (HCI-Europe) 2017, Plzen, Czech Republic, 2017.

KontaktContact